• Novinky

  • Novinky

            • Športový deň - Najzdatnejší žiak 2021/2022

            • Dňa 16.6.2022 sa v našej škole uskutočnil celoškolský športový deň pod názvom Najzdatnejší žiak. Na žiakov čakalo celkovo 5 výkonnostných disciplín, s ktorými sa museli popasovať. Súťažilo sa v testovej batérii zloženej z nasledovných testov: skok do diaľky z miesta, hod raketkou (NERF), ľah- sed, rýchlostné schopnosti, vytrvalostné schopnosti. Žiaci svojimi skvelými výkonmi prekvapili a na základne dosiahnutých výsledkov po súčte bodov obsadili nasledovné umiestnenia:

              Vyhodnotenie podľa ročníkov:

              9. ročník  Chlapci: 1. Žmiják Samuel                                         Dievčatá: 1. Tarajová Tatiana

                                              2. Kováč Miroslav                                                       2. Šveláňová Mária

                                              3. Kubuliak Sebastián                                                 3.   

              8. ročník  Chlapci: 1. Kurátor Adrián                                        Dievčatá: 1. Moresová Petronela 

                                               2.                                                                             2. Zuberská Samantha

                                               3.                                                                             3. Jurinová Sofia

              7. ročník  Chlapci: 1. Klimek Tomáš                                       Dievčatá: 1. Kelušiaková Soňa  

                                               2. Jurina Eduard                                                       2. Bruníková Vanesa

                                               3. Feriančík Lukáš                                                    3. Vyparinová Mária

              6. ročník  Chlapci: 1. Skurčák Samuel                                     Dievčatá: 1. Tarajová Daniela

                                               2. Tunák Tomáš                                                        2. Jurinová Bianka

                                               3. Marek Taraj                                                          3. Jurinová Veronika

              5. ročník  Chlapci: 1. Jandura Peter                                        Dievčatá: 1. Tunáková Tatiana

                                               2. Jurina Dávid                                                         2. Kurátorová Kristína

                                               3. Bruník Tadeáš                                                      3. Chorvatovičová Viktória  

              4. ročník  Chlapci: 1. Pilarčík Marek                                      Dievčatá: 1. Šišková Lenka

                                              2. Mičáň Tomáš                                                       2. Pavlová Janka

                                              3. Lucký Lukáš                                                        3. Hrubošová Sofia

              3. ročník  Chlapci: 1. Leginus Adam                                      Dievčatá: 1. Kohárová Ema

                                             2. Jurina Miloš                                                         2. Hrubošová Liliana

                                             3. Klimek Lukáš                                                       3. Sojčáková Michaela

              2. ročník  Chlapci: 1. Šiška Dušan                                         Dievčatá: 1. Leginusová Olívia

                                              2. Taraj Lukáš                                                         2. Litváková Tatiana

                                              3. Žmiják Dávid                                                       3. Sojčáková Eva

              1. ročník  Chlapci: 1. Jantol Oliver                                      Dievčatá:  1. Klimeková Diana

                                              2. Pisca Samuel                                                     2. Hořáková Ivana

                                              3. Kašák Adam                                                       3.

                                                                                                                           Mgr. Mário Seman, Mgr. Michal Tuka

            • Naše práce z ŠKD

            • Teplé jarné lúče slnka, ktoré vykukli spoza okna nám v momente vyčarili úsmev na tvári a vytiahli nás na školský dvor, kde sme sa snažili tráviť čo najviac času. Na školskom dvore sme realizovali veľa aktivít, kde žiaci mohli preukázať svoju snahu a nadšenie zo športovania. Hrávali  najmä vybíjanú pred školou, no tiež futbal na multifunkčnom ihrisku či na trávnatej ploche. Žiaci často hrávali aj bedminton a frisbee.

              V dňoch, keď bolo nepriaznivé počasie a nedal sa využiť školský dvor, realizovali sme v triede rôzne hry, ako napríklad: hudobno-pohybové, spoločenské, zábavné, kruhové a mnohé iné. Hrou sa rozvíjala ich osobnosť a proces učenia sa. Dôraz sa kládol na celkový rozvoj osobnosti dieťaťa, na sústavnú humanizáciu výchovy, na rozvoj kľúčových kompetencií, vedomostí, zručností a schopnosti detí. V rámci prípravy na vyučovanie sme realizovali rôzne hry na rozvoj slovnej zásoby, matematické hry, tajničky, jazykolamy, didaktické hry. Mladší žiaci sa veľa naučili od starších a tí sa snažili byť nápomocní.

              Využívali sme aj rôzne výtvarné techniky. Žiaci v rámci činnosti spoznávali a interpretovali okolitý svet, vizualizovali svoje myšlienky, rozvíjali svoju fantáziu čo je pre mladého človeka veľmi dôležité a prospešné, a tak vytvorili mnoho výtvarných prác. Žiaci o výtvarné aktivity mali veľký záujem a veľmi ich to napĺňalo.

              V školskom klube sme sa zabávali, súťažili a aktivity som organizovala tak, aby sa žiakom páčili a s radosťou navštevovali školský klub detí.

              Ďakujem všetkým žiakom, ktoré sa počas celého školského roka aktívne a s radosťou zapájali do pripravených akcií a aktivít, a prajem krásne prázdniny plné slnka a zážitkov.                      Mgr. Lucia Pilárová 

            • EXKURZIA DOLNÝ KUBÍN

            • V máji navštívili žiaci našej školy (VIII.A a IX.A) mesto Dolný Kubín. Konkrétne sme mali namierené do Oravskej galérie, Oravskej knižnice Antona Habovštiaka, do historickej budovy Čaplovičovej knižnice – pozrieť si Literárnu expozíciu  P. O. Hviezdoslava ako aj samotnú knižnicu.

              Najprv žiaci navštívili Oravskú knižnicu Antona Habovštiaka, kde sa dozvedeli rôzne zaujímavé veci o knihách a funkcii OK, ktoré využijú pri ďalšom štúdiu.  Veľmi príjemne nás potešilo aj stretnutie so spisovateľkou  Lenou Riečanskou. Na záver sa každý žiak otestoval z oravských nárečových slov.

              V Literárnej expozícii sme sa dozvedeli mnoho zaujímavostí zo života nášho významného slovenského básnika  P. O. Hviezdoslava. Priblížili sme si spisovateľovo detstvo, ranné roky, prácu, celý jeho život a tvorbu.  Videli sme jeho pracovňu, papuče, mašle okolo krku, ktorými bol povestný a nedofajčenú cigaru.

              V historickej knižnici sme sa oboznámili so životom súkromného zberateľa kníh Vavrinca Čaploviča, ktorý daroval Oravskej stolici svoju zbierku. Dnes knižnica eviduje vyše 93 000 knižných jednotiek z obdobia 12. – 21. stor. Zaujímavosťou pre žiakov bolo, ako pracovníci knižnice pristupujú ku knihám, ktoré nikdy neopustia múr knižnice. Pri každom nahliadnutí používajú rukavice, starajú sa o primeranú vlhkosť v knižnici, nepoužívajú priame svetlo ale studené. Pani sprievodkyňa nám porozprávala celú históriu o SLOVENSKOM NÁRODNOM HNUTÍ, a tak si žiaci na záver školského roka mohli zopakovať všetky osvojené poznatky.

              V Oravskej galérii sme sa dozvedeli,  že modrotlač je technika farbenia  látkového materiálu, vyrábaného v minulosti z ľanového a konopného plátna. Dôležitým predpokladom na výrobu modrotlače je použitie tzv. papu a indiga. Výstava Veroniky a Mateja RABADU pod názvom INDIGOVÝ POSTOJ nám predstavila celý technologický proces a pozreli sme si aj  hotové odevy a vzory z modrotlače.

              Na Hviezdoslavovom námestí sme sa zastavili  pri výstave, ktorá mapuje príbehy obyčajných ľudí po druhej svetovej vojne. Fotografie Tomáša Halásza a osobné výpovede zachytávajú pätnásť ľudských osudov, ktoré poznačili hneď dva totalitné režimy, nacistický aj komunistický. „Títo ľudia si zažili to, čo už by si nikto zažívať nemal. Nie sú to vymyslené príbehy. Tie príbehy sa naozaj stali a mali by byť pre nás mementom, aby sme neustále pamätali na to, že sme všetci na jednej planéte, dýchame rovnaký vzduch, všetci sme si rovní pred sebou, bez rozdielu farby pleti, bez rozdielu toho, čomu veríme, aké máme svetonázory a že tie hrôzy vojny a hrôzy nenávisti sa nikdy nekončia dobre. Možno práve preto má výstava  svoje miesto i v dnešnej dobe,“ objasnil riaditeľ Oravskej knižnice A. Habovštiaka Roman Večerek. (zdroj www.dolnykubin.sk)

              Vedomosti získané na hodinách literatúry a dejepisu sme si tak rozšírili o nové zaujímavé poznatky. Veríme, že si podobnú exkurziu zopakujeme a všetkým vrelo odporúčame návštevu.

                                                                                                                                                  Mgr. Paulína Škerdová

            • Slovenský folklór

            • Je dôležité, aby žiaci na druhom stupni cítili na hodinách hudobnej výchovy pohodu, uvoľnenosť a radosť. Ale nie každý má hudobný talent a teda, môže sa hanbiť, alebo dostať komplex menejcennosti. Vzhľadom na túto skutočnosť, musí učiteľ prihliadať na osobnosť každého žiaka s jeho určitými genetickými danosťami. Obsah učiva hudobnej výchovy v ZŠ nám poskytuje dostatok priestoru na rozvoj kreativity. A tak žiaci ôsmeho ročníka mali vypracovať prezentáciu na tému: Slovenský folklór. Práca Dávida Gajdoša sa nám najviac páčila, predstavovala nielen úroveň ôsmaka, ale hlavne poukazuje na dobre využité skúsenosti s internetom a digitálnymi technológiami. V konečnom dôsledku bude táto práca pomôckou nielen pre žiakov, ale aj pre učiteľov. Dávidovi ďakujeme za jeho skvelý výkon a prajeme mu, aby sa mu naďalej darilo aspoň tak, ako v tejto prezentácii.

                                                                                                                                                            Mgr. Zuzana Tarajová

            • Erasmus+ v Turecku - IZMIR

            • Vo viacerých predchádzajúcich článkoch sme spomínali, že naša škola je jedna z mála škôl, ktoré sú zapojené do medzinárodného projektu ERASMUS+. Náš školský projekt je zameraný na pozitívny vplyv outdoorových hier a športu na mentálne zdravie detí a ich psychohygienu. Hlavnou časťou celého projektu je mobilita – vzdelávacia aktivita v partnerskej krajine. Prvá mobilita sa uskutočnila u nás na Slovensku v Habovke, kde sme ukázali, čo naše šikovné deti dokážu, aké máme zábavné a didaktické hry, a samozrejme, sme nezabudli ukázať, v akom nádhernom prostredí žijeme.

              Druhú mobilitu sme absolvovali v Turecku, v meste Izmir. Každý deň nás čakal zaujímavý program plný neopísateľných zážitkov.  Už pri lete lietadlom sme si všímali, aká krásna krajina nás čaká, aké čaro nového sveta objavíme – obrovské mestá, ligotavé more, historické a kultúrne pamiatky, či originálna kuchyňa.

              Najprv si pre nás pripravili nezabudnuteľný program, pri ktorom nám naskakovali zimomriavky. Na úvod sa nám predstavil vojenský súbor IZMIR MENTERAN, ktorý nám predviedol skvelé hudobné vystúpenie. Ukázali nám dokonca aj ich modlitby a náboženské prežívanie. Turci sú veľmi priateľský, srdečný národ a snažia sa šíriť pokoj, radosť a lásku. Nesmieme zabudnúť spomenúť výstavu detských prác, kde nám odprezentovali ich projekty z matematiky, fyziky či geografie.

              Aj pri tejto mobilite sme mali možnosť obdivovať nádherný Ephesus, v ktorom na nás z každej strany dýchala história odhaľujúca príbehy ľudí z minulých dôb. Čakala nás aj návšteva domu Panny Márie, ktorý sa nachádza na hore Koressos, v blízkosti Efezu. Na tomto magickom mieste cítite prítomnosť samotnej Panny Márie a je to krásne duchovné a mystické miesto, ktoré odporúčame navštíviť každému človeku. Nachádza sa tam aj prameň s liečivou vodou, ktorý pomohol už mnohým ľuďom prinavrátiť zdravie. Ďalším bodom programu bola návšteva starej vínnej dedinky ukrytej hlboko v horách. Ľudia si tu svojpomocne vyrábajú víno a iné výrobky, ktoré potom predávajú na trhoch.

              Najväčší dojem však v nás zanechali deti. Boli veľmi milé, slušné, priateľské a snažili sa s nami komunikovať. V škole sa inšpirovali naším nápadom a vytvorili triedy, ktoré predstavovali jednotlivé krajiny. Samozrejme, trieda, ktorá predstavovala Slovensko, nás potešila najviac. Dokonca si pre nás pripravili aktivitu o slovenských krajoch,  ktorá bola veľmi zábavná.

              Obrovským prínosom bola ukážka tureckých hier. Tie nás tak veľmi zaujali, že sme nevydržali a rozhodli sme sa každú hru vyskúšať na vlastnej koži. Získali sme nové poznatky, ktoré určite využijeme na našej škole a tešíme sa, ako sa naše deti naučia nové a zábavné hry.

              Každý takýto projekt nám vždy ukazuje, čo všetko nám svet v dnešnej dobe ponúka. Máme možnosť získať obrovské množstvo informácií a poznatkov, ktorých sa nesmieme báť a musíme využiť každú príležitosť, ktorá sa nám ponúka. Erasmus+ je jedinečný projekt, ktorý vytvára mosty medzi jednotlivými kultúrami, ktorý nás učí byť lepšími a vzdelanejšími. Človek sa učí po celý život a raz vidieť je lepšie ako stokrát o tom počuť.

                                                                                                                                         Mgr. Daniela Kasanická

            • Plavecký výcvik

            • Ak si človek nenájde pozitívny vzťah k vode už v detstve, čím bude starší, tým bude mať z nej väčší strach. Vstupnou bránou do sveta plávania je osvojenie si plaveckých zručností, čo sme aj využili, a naši mladší žiaci sa v termíne od 23.5. do 27.5.2022 zúčastnili plaveckého výcviku v Dolnom Kubíne.

              Hneď v pondelok sa tešili z pocitu vody, ktorý je v začiatkoch veľmi dôležitý. Každé ráno začínali rozcvičením a postupne prechádzali rôznymi systematickými cvičeniami pre zdokonaľovanie sa. Samotné cvičenia v bazéne, ale aj mimo neho boli zamerané na vznášanie, dýchanie, splývanie a orientáciu pod vodou. Všetky základné pohyby vo vode zanechali u žiakov účinky nielen v motorickej, ale aj v psychickej oblasti, nakoľko niektorí zakúsili vodu v plaveckom bazéne prvýkrát. Postupnou adaptáciou na vodné prostredie zvládli aj skoky a padanie do vody, a tým aj prvé plavecké pohyby. Práve tie prvé pohyby boli aj tou zábavnou časťou výcviku. Každodenné dvojhodinové plávanie bolo zakončené rôznymi pohybovými hrami, ktoré vyčarili úsmev nie jednému žiakovi, z čoho sme mali veľkú radosť. Inštruktori v začiatkoch využívali aj bazény vodného sveta, kde teplota vody bola pre deti prijateľnejšia.

              Emil Kostunov hovorí: „ Ak nevieš plávať v živote, nechaj sa unášať prúdom. “ A tak unesení prúdom času, ktorý nás vo svojej rýchlosti presunul na posledný deň výcviku, sme si v piatok užili preteky na 25m rôznym štýlom s doskou alebo bez nej a po nich vyskúšali aj tamojšie tobogány. Samozrejmosťou bola už známa veta, že nie je dôležité vyhrať, ale zúčastniť sa. Niektorí skončili prví, niektorí druhí či tretí, svojím spôsobom to nebolo dôležité, pretože ako hovorí aj Anser: „ Nikto si nepamätá, kto skončil druhý, okrem toho, kto skončil druhý. “Prioritou a komplexným cieľom  celého plaveckého výcviku bolo preplávať akýmkoľvek spôsobom 25m, čo aj všetci úspešne zvládli. A tak môžeme povedať, že ho máme úspešne za sebou, a veríme, že detičky sa aj naďalej budú venovať pohybovým aktivitám vo vodnom prostredí, a tak využívať týždňové nadobudnuté vedomosti plaveckého výcviku 2022.                                                                                                      Mgr. Michal Tuka

            • Hranie rolí – „Role play“ na hodinách anglického jazyka

            • Aj hodina anglického jazyka sa môže učiť aj iným spôsobom. A práve preto sa snažíme na hodinách ukázať a naučiť žiakov konverzovať a komunikovať v bežných situáciách, v ktorých sa môžu ocitnúť. Hranie rolí  v preklade „Role play“ sa v podobe našich žiakov vždy ukáže, ako správny ťah, ktorý deti zaujíma a bavia sa tým.  My, učitelia, si želáme, aby to vedeli použiť aj v ich osobnom živote.

                                                                                                                                      PaedDr. Soňa Gavulová

            • Moderný učiteľ v Turecku

            • V rámci medzinárodného projektu Erasmus+ MODERN TEACHER sme mali možnosť navštíviť ďalšiu fascinujúcu krajinu, Turecko. Hneď pri príchode nás ohúrila srdečnosť a pohostinnosť s akou nás privítali. Nesmieme zabudnúť spomenúť najmä pána starostu  mesta Aydin, ktorý pripravil na náš príchod celú delegáciu a dal nám pocítiť, že sme vzácna návšteva. Oboznámil nás s celým školským systémom a financovaním. Samozrejme, si nás uctil skvelým tureckým čajom a darčekom na pamiatku.

              Napriek nedostatočnému financovaniu školstva od štátu, Turci dokážu vytvoriť a poskytovať skvelé podmienky pre svoje deti. Rodičia a učitelia pracujú ruka v ruke na dosiahnutí spoločného cieľa – kvalitné vzdelanie ich detí. Rodičia dobrovoľne a z vlastnej iniciatívy organizujú rôzne akcie a zbierky, aby získali finančné prostriedky pre svoju školu. Bolo zaujímavé sledovať zápal a oduševnenosť tureckých mamičiek, ktoré po nociach pečú, varia a predávajú výrobky na trhoch, aby si mohli na škole dovoliť upratovačky, vytvoriť divadelnú sálu, vybaviť IKT triedy a iné.

              Veľkým nedostatkom mobility bola jazyková bariéra, nielen medzi učiteľmi a študentmi, ale aj bežnými občanmi. Ukázalo sa nám, že pri bežnej komunikácii je jazyková zdatnosť našich žiakov a učiteľov na vyššej úrovni.  

              Každý deň sme mali veľmi naplnený program plný informácií a nových poznatkov, ktoré určite obohatia našu prácu s deťmi. Mali sme možnosť pracovať s modernými robotmi a učiť sa základy programovania. Ukázali nám, ako zatraktívniť vyučovanie pre naše deti, ako lepšie preniknúť do ich sveta a obohatiť ich vedomosti. Z kultúrnych pamiatok sme mali možnosť navštíviť ich pýchu – Pamukkale, svah pokrytý bielym travertínom na povrchu, ktorého sa nachádza termálna minerálna voda bohatá na vápnik. Neopísateľným zážitkom bola návšteva domu Panny Márie, ktorý sa nachádza na hore Koressos v meste Selçuk v blízkosti Efezu, kde údajne odišla po Ježišovom ukrižovaní spolu so sv. Jánom a tu aj bola vzatá do neba. Svätyňa si zaslúžila niekoľko pápežských apoštolských požehnaní a návštev niekoľkých pápežov vrátane Pavla VI., Jána Pavla II. a Benedikta XVI.

              Súčasťou záverečného programu bola ukážka tradičných tancov z jednotlivých štátov a regiónov. Náš učiteľský kolektív obohatil tento program nielen tancom, ale aj piesňou z nášho regiónu.

              Je nesmierne dôležité zúčastňovať sa takých projektov ako je Erasmus+, ktorý umožňuje prepojenie poznatkov, vedomostí a skúseností z rôznych štátov, spoznávanie aj iných školských vzdelávacích programov a metód pri vyučovaní, ale aj značná finančná podpora.  Mohli sme sa zamyslieť nad možnosťami, aké máme my a naše deti. Aj vďaka tejto návšteve sme zistili, že kráčame správnym smerom a naše deti, ale aj učitelia, môžu hrdo reprezentovať náš štát a našu školu.                                                                               Mgr. Daniela Kasanická

            • Atletická súťaž mladších žiakov Nižná

            •             Po dlhšej pauze od školských športových súťaží kvôli pandemickej situácii sa konečne uskutočnilo športové podujatie v atletických disciplínach v Nižnej. Naplnení šťastím z pohybových aktivít sme sa na toto podujatie vybrali so žiakmi našej školy v obsadení piatich chlapcov a piatich dievčat v rámci pravidiel súťaže. Okresné kolo 4- boja mladších žiakov a žiačok obsahovalo šprint na 50m, beh na 600m pre dievčatá, beh na 1000m pre chlapcov, skok do diaľky. Novinkou, nielen pre žiakov, bola disciplína hod Nerf Vortexom, ktorá nahradila kriketovú loptičku pre väčšiu bezpečnosť vzhľadom ku gumenému povrchu náčinia. Počasie nám vyšlo na výbornú, slnečné lúče vytvorili žiakom výborné podmienky pre všetky disciplíny 4-boja. Najlepšie našu školu reprezentovala Samantha Zuberská, ktorá v súčte bodov za všetky disciplíny zožala 4. miesto so stratou jedného bodu na bronzovú pozíciu medzi dievčatami. Z chlapcov sa najviac darilo Dávidovi Gajdošovi, ktorý po sčítaní bodov obsadil v konečnom poradí 9. miesto. Nesmieme však zabudnúť aj na ostatných, ktorí poctivo reprezentovali našu školu, pretože aj oni vynaložili úsilie posunúť svoje limity a zmerať si sily so svojimi rovesníkmi z iných škôl. Výsledky všetkých žiakov sú pozitívne, avšak máme na čom pracovať a zlepšovať svoje pohybové schopnosti.

                          Okrem toho, že si žiaci zasúťažili, tak sa aj pohybovo vyžili. Veď už Aristoteles povedal, že pohyb je život. Vďaka pohybu predsa organizmus lepšie znáša choroby, ľahšie znáša záťaž a skôr sa dokáže zregenerovať. Pre žiakov, resp. pre deti, je navyše pohyb prirodzeným vyjadrením nálady, sebarealizáciou a predstavuje možnosť nielen poznávať samého seba, ale aj okolie a hľadať nových priateľov. Sme radi, že sme mohli byť súčasťou športovej súťaže, ktorých počet veríme, že bude rásť.

                                                                                                                                                       Mgr. Michal Tuka  

            • TESTOVANIE 9 v školskom roku 2021/2022

            • V stredu 6. apríla slovenskí deviataci povinne  absolvovali celoslovenské meranie vedomostí a zručností Testovanie 9 pod taktovkou NÚCEM-u (Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania).  Všetci žiaci sa na tento prvý krok k dospelosti vlastne pripravujú počas celého druhého stupňa, pretože výborné výsledky na tomto meraní im môžu priniesť lepšie podmienky v prijímacom konaní na vysnívanej strednej škole.

              Tento rok to, však, mali deviataci ťažšie kvôli sťaženým podmienkam ich štúdia kvôli pandémii a nariadenému dištančnému vzdelávaniu, čo však neznamená, že sa poctivo nepripravovali na vyučovacích hodinách, doučovaní i samoštúdiom. Táto ich drina i drina učiteliek, ktoré ich počas piatich rokov pripravovali, sa prejavila aj na ich výsledkoch z testov zo slovenského jazyka a literatúry a matematiky.

              Slovenský jazyk a literatúra

              Počet testovaných žiakov:                              13 (8 chlapcov, 5 dievčat)

              Priemerná úspešnosť v SR:                            59.1%

              Priemerná úspešnosť našej školy:                  64.1% (+5%)

              Jedna žiačka mala nad 90% a 5 žiakov malo nad 75%.

               

              Matematika

              Počet testovaných žiakov:                              13 (8 chlapcov, 5 dievčat)

              Priemerná úspešnosť v SR:                            53.2%

              Priemerná úspešnosť našej školy:                  57.4% (+4.2%)

              Tri žiačky mali nad 90% a 3 žiaci mali nad 75%.

               

              Mgr. Lucia Vilčinská, Mgr. Mária Paliderová

            • McDonald Cup

            • Dňa 28.4.2022 sa na ihrisku ZŠ s MŠ Habovka odohral McDonalds Cup v kategórii koedukovaných družstiev minifutbalu. Aktuálnu formu prišli ukázať žiaci a žiačky narodení po 1.9.2011. Turnaj odohrali 4 družstvá: ZŠ s MŠ Zuberec, ZŠ s MŠ Habovka, ZŠ M.M Márie Tvrdošín, ZŠ Š.Š. Tvrdošín. Naši žiaci obsadili 4 miesto. Školu reprezentovali: Mičáň Tomáš, Pilarčík Marek, Pisca Timotej, Tunák Martin, Nina PIlarčíková, Sofia Hrubošová, Motyčák Dávid, Veselý Fabián.                                                                                   Mgr. Mário Seman

            • KNIŽNÁ ŠIFRA 2022

            • „Čítanie sú otvorené dvere do čarovného sveta.“ Francois Mauriac

              Aj v tomto školskom roku sme deťom opäť pripravili súťaž Knižná šifra, v ktorej si mohli ponamáhať svoje mozgové závity a hádali diela slovenských i zahraničných autorov podľa rôznych indícií. Súťaž prebiehala iba v škole, keďže už máme poriadne prezenčné vyučovanie.

              Deti dostali počas mesiaca marec 16 hádaniek, z toho 15 básní s obsahom knihy a poslednú bonusovú hádanku, kde bolo 5 obrázkov a deti z nich museli vydedukovať dielo a autora.

              Súťaže sa zúčastnili žiaci a žiačky všetkých ročníkov a vyzbieralo sa viac ako 500 správnych odpovedí,  víťazom sa však mohlo stať len 10 žiakov z prvého stupňa a 10 žiakov z druhého stupňa.  V stredu 13. apríla sa v knižnici konalo veľké losovanie a z krabičiek boli vylosovaní šťastní výhercovia kníh. Ceny dostali deti po Veľkej noci a patrične sa z nich tešili.  Ďakujeme všetkým zapojeným žiakom za účasť a tešíme sa, že ich táto súťaž baví.

              Hlavné poďakovanie patrí pani riaditeľke Mydliarovej za finančnú podporu, bez ktorej by sa súťaž nemohla konať a tešíme sa na budúcoročnú výzvu.

              Víťazi v jednotlivých kategóriách:

              1. STUPEŇ: Diana Klimková 1. A, Lukáš Mäsiar 1.A, Ivana Hořáková 1.A, Zuzka Triebeľová 2.A, Eva Sojčáková 2.A, Júlia Šuhajová 2.A, Romana Pilárová 3.A, Tatiana Pavčová 4.A, Mária Krchová 4.A, Lea Kučerová 4.A
              2. STUPEŇ: Lea Liová 5.A, Kristína Kurátorová 5.A, Nela Pilarčíková 5.A, Petra Lajčinová 5.A, Marek Taraj .A, Marína Makanová 6.A, Ema Liová 6.A, Karolína Leginusová 6.A, Rebeka Katreníková 7.A, Eva Žmijáková 8.A

              Deti hádali nasledujúce knihy: J. R. R. Tolkien – Pán prsteňov,  Ľ. Podjavorinská – Čin-čin, M. Ďuríčková – Danka a Janka, A. C. Doyle – Pes baskervillský, J. Čapek – Rozprávky o psíčkovi a mačičke, Ch. Brontëová – Jana Eyrová, J. K. Rowlingová – Harry Potter a kameň mudrcov, R. Dahl – Čarodejnice, M. Kukučín – Rysavá jalovica, L. M. Montgomeryová – Anna zo Zeleného domu, K. Bendová – Opice z našej police, A. Linggrenová – Pipi Dlhá Pančucha, P. Dobšinský – Trojruža, B. Němcová – Babička, A.de S. Exupéry – Malý princ, C. S. Lewis – Kroniky Narnie-Lev, šatník a čarodejnica, R. Dahl – Matilda, R. Riordan – Percy Jackson-Zlodej blesku, M. Rázusová-Martáková – Môj macík a L. Caroll – Alica v krajine zázrakov.                                                                                             Mgr. Lucia Vilčinská

            • Zápis detí do materskej školy

            • ZŠ s MŠ Habovka, E.P.Bárdoša 235/50, Habovka

               

              Podmienky prijatia dieťaťa do materskej školy

              v školskom roku 2022/2023

               

              Na predprimárne vzdelávanie v materských školách sa prijímajú deti v súlade § 59 zákona č. 245/2008 Z. z. a v súlade vyhlášky 541/2021 Z.z. Ministerstva školstva Slovenskej republiky o materskej škole

              Do materskej školy sa prijímajú deti na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu spolu s potvrdením o zdravotnej spôsobilosti dieťaťa od všeobecného lekára pre deti a dorast, ktorého súčasťou je aj údaj o povinnom očkovaní.

              Pre dieťa, ktoré dosiahlo päť rokov veku do 31. augusta 2022 je predprimárne vzdelávanie povinné.

              Povinné predprimárne vzdelávanie plní dieťa v materskej škole v obci, v ktorej má trvalý pobyt (ďalej len „spádová materská škola“), ak rodič pre dieťa nevyberie inú materskú školu. Dieťa môže plniť povinné predprimárne vzdelávanie aj v inej ako spádovej materskej škole, ak ho riaditeľ tejto materskej školy prijme na predprimárne vzdelávanie.

              Od školského roku 2022/2023 bude môcť dieťa plniť povinné predprimárne vzdelávanie aj formou individuálneho vzdelávania (viac informácii na našej web stránke v module PPV).

               

              Na predprimárne vzdelávanie sa prijíma:

              - spravidla dieťa od troch do šiestich rokov veku,

              - dieťa, ktoré dovŕšilo šiesty rok veku a ktoré pokračuje v plnení povinného predprimárneho vzdelávania, je potrebné doložiť písomný súhlas príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie, písomný súhlas všeobecného lekára pre deti a dorast a informovaný súhlas zákonného zástupcu

              - je možné prijať aj dieťa so špeciálnymi výchovno–vzdelávacími potrebami (dieťa so zdravotným postihnutím - zmyslovým alebo telesným), k žiadosti je potrebné doložiť vyjadrenie príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie a súhlasné vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast,

              - deti mladšie ako tri roky (podľa podmienok a kapacity MŠ).

              Na predprimárne vzdelávanie sa prednostne prijíma:

              - dieťa, ktoré dovŕšilo piaty rok veku do 31. augusta2022, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné

              - dieťa, ktoré pokračuje v plnení povinného predprimárneho vzdelávania (zákonný zástupca predkladá súhlasné vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast a písomný súhlas príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie)

              - dieťa, ktoré nedovŕšilo do 31. augusta 2022 vek 5 rokov a zákonný zástupca bude žiadať o predčasné zaškolenie, pričom predloží so žiadosťou aj súhlasné vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast a písomný súhlas príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie.

               

              V prípade zvýšeného záujmu zákonných zástupcov o prijatie dieťaťa do materskej školy, budú uprednostnené deti, ktoré spĺňajú ostatné podmienky prijímania:

              - dieťa, ktoré k 31. augustu 2022 dovŕši tretí až piaty rok veku dieťaťa

              - dieťa, ktoré má odporúčanie od lekára/prijať zo zdravotných dôvodov

              - výnimočne možno do materskej školy prijať aj dieťa od dvoch rokov veku, ak sú vytvorené vhodné materiálne, personálne a iné podmienky (predovšetkým kapacitné podmienky).

               

              Ak ide o dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, zákonný zástupca predloží okrem žiadosti a potvrdenia o zdravotnej spôsobilosti dieťaťa aj vyjadrenie príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie. Dieťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa môže prijať na diagnostický pobyt dieťaťa. Riaditeľka školy rozhodne o forme pobytu prihliadaním na individuálne osobitosti dieťaťa. Po skončení diagnostického pobytu rozhodne o prijatí alebo neprijatí do materskej školy na základe výsledkov diagnostického pobytu.

               

              Miesto a termín podávania žiadosti

               

              Žiadosť o prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie a potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti dieťaťa na školský rok 2022/2023 si môžete prevziať v materskej škole alebo stiahnuť z web stránky materskej školy www.mshabovka.edupage.org.

              Na stránke školy nájdete aj viac informácii ohľadom povinného predprimárneho vzdelávania v module PPV ako aj tlačivá k pokračovaniu povinného predprimárneho vzdelávania a predčasného začlenenia dieťaťa na povinné predprimárne vzdelávanie, taktiež informácie o individuálnom vzdelávaní.

              Vypísanú žiadosť spolu s potvrdením o zdravotnej spôsobilosti dieťaťa je potrebné doručiť od 1. mája 2022 do 31. mája 2022.

              Zákonný zástupca môže podať žiadosť:

              - osobne

              - poštou alebo kuriérom na adresu materskej školy,

              - e-mailom (naskenovaním originálneho tlačiva, originál doručiť pri prijatí dieťaťa),

              - elektronickým podaním doručeným do elektronickej schránky materskej školy,

               

              Riaditeľka školy vydá rozhodnutie o prijatí respektíve o neprijatí dieťaťa do materskej školy na predprimárne vzdelávanie do 30.júna 2022.

              Podľa § 144a školského zákona účinného od 1. januára 2022 sa na podaniach týkajúcich sa výchovy a vzdelávania, v ktorých sa rozhoduje v správnom konaní, teda aj na žiadosti sa vyžaduje podpis oboch zákonných zástupcov dieťaťa. Podpis oboch zákonných zástupcov dieťaťa sa nevyžaduje, ak:

              - jednému z rodičov bol obmedzený alebo pozastavený výkon rodičovských práv a povinností vo veciach výchovy a vzdelávania dieťaťa, ak jeden z rodičov bol pozbavený výkonu rodičovských práv a povinností vo veciach výchovy a vzdelávania dieťaťa, alebo ak spôsobilosť jedného z rodičov na právne úkony bola obmedzená (spôsob preukázania uvedenej skutočnosti ani doklad, ktorým sa táto skutočnosť preukazuje, nie je explicitne určený, túto skutočnosť je možné preukázať napríklad neoverenou kópiou rozhodnutia súdu), - jeden z rodičov nie je schopný zo zdravotných dôvodov podpísať (spôsob preukázania uvedenej skutočnosti ani doklad, ktorým sa táto skutočnosť preukazuje, nie je explicitne určený, túto skutočnosť je možné preukázať napríklad potvrdením od všeobecného lekára zákonného zástupcu, ktoré nie je schopný sa podpísať ) alebo

              - vec neznesie odklad, zadováženie súhlasu druhého rodiča je spojené s ťažko prekonateľnou prekážkou a je to v najlepšom záujme dieťaťa (spôsob preukázania uvedenej skutočnosti ani doklad, ktorým sa táto skutočnosť preukazuje nie je explicitne určený, túto skutočnosť je možné preukázať napríklad písomným vyhlásením podľa (viď príloha). Zákonní zástupcovia sa môžu dohodnúť, že žiadosť podpisuje iba jeden zákonný zástupca a rozhodnutie sa doručí iba jednému zákonnému zástupcovi, ak písomné vyhlásenie o tejto skutočnosti doručia/predložia riaditeľovi školy.

            • Biblická olympiáda

            • Dňa 22.3.2022 sa konalo dekanátne kolo v Biblickej olympiáde, kde nás úspešne reprezentovali žiaci našej školy: Marek Taraj, Ema Liová a Karolína Leginusová zo 6. A. Olympiáda prebiehala online a naši žiaci získali veľmi pekné 3. miesto v Trstenskom dekanáte, za čo im patrí poďakovanie za krásny úspech. Predmetom olympiády bolo prečítať si knihy zo Starého zákona: Jozue, Tobiáš a Skutky apoštolov z Nového zákona. Pod vedením Sr. Theodózie Janíkovej sa im podarilo v silnej konkurencii získať perfektné 3. miesto.                                                                                                              Mgr. Monika Janíková

            • Deň Zeme

            • 22. apríl je každoročne venovaný našej planéte Zem. Počas tohto dňa druháci na hodine slovenského jazyka písali list našej planéte, na matematike riešili úlohy s touto tematikou a na hodine čítania vytvorili plagát, kde vymýšľali pravidlá ako budú chrániť našu planétu. Prváci sa pustili do upratovania a zbierania odpadkov na ulici A. Bažíka, pred obecným úradom a pri COOP - Jednote „Za vŕškom“. Naši piataci vyčistili dolné ihrisko a šiestaci chodník Ponad komory a okolie cintorína. Žiaci spolu s pedagógmi priložili ruku k vreciam a rukaviciam a vyzbierali tak slušný počet odpadkových vriec.

              V týchto aktivitách si spoločne pripomenuli, aký význam má naša Zem a aké je potrebné starať sa o ňu.                                                                                                               Mgr. Zuzana Tarajová

            • Erasmus+ Moderný učiteľ v Španielsku

            • Materská škola Habovka je zapojená do medzinárodného projektu Erasmus + Moderný učiteľ aj spolu s ďalšími piatimi krajinami (Rumunsko, Estónsko, Španielsko, Grécko, Turecko). Vďaka tomuto projektu môžeme spoznávať školský systém v iných krajinách. Tie nás motivujú a prinášajú nám nové nápady na zefektívnenie výchovno-vzdelávacej činnosti v našej materskej školy.

              Tentokrát sme navštívili Španielsko, kde sme sa v prvý deň oboznámili s prístrojmi, ktoré vytvárajú 3D návrhy podľa naprogramovaných vzorov. Samé sme si to vyskúšali a zistili, že to nie je také jednoduché. Taktiež sme mali stretnutie so starostom mesta, v ktorom sme sa nachádzali, a ktorý nás srdečne privítal.

              Druhý deň sme navštívili jednotlivé materské školy v okolí. Spoznali sme mnoho priateľských, radostných a otvorených detí. Videli sme didaktické pomôcky, ktoré v materskej škole používajú. Taktiež sme boli milo prekvapené zo stretnutia s rodičmi detí, ktorí nás prišli osobne pozdraviť. Pani učiteľky s rodičmi veľmi dobre vychádzajú a spolupracujú s nimi. Zo španielskych materských škôl sme si odniesli mnoho nápadov na spestrenie výchovno-vzdelávacieho procesu v našej materskej škole.

              Počas tretieho dňa sme navštívili najznámejšie pútnické miesto Santiago de Compostela a spoznali jeho históriu. V miestnej katedrále sú podľa tradície uložené ostatky svätého Jakuba, Kristovho učeníka. Ten bol údajne pochovaný v Santiagu, ktoré následne padlo do rúk Maurom. V roku 814 sa údajne zjavili hviezdy, ktoré ukázali cestu k stratenému hrobu a 25. júla boli ostatky nájdené. Na mieste Jakubovho hrobu bol postavený kostol, ktorý sa stal pútnickým miestom.

              Vo štvrtok každá z krajín odprezentovala svoju materskú školu a aktivity, ktoré s deťmi počas dňa vykonávajú, a tak sme sa navzájom inšpirovali. Navštívili sme aj inšpektorát vzdelávania, na ktorom nás vrelo privítali a o našej návšteve písali v miestnej publicistike (viď. link).

              Posledný deň sme navštívili školu pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a oboznámili sa s ich aktivitami a vyučovacím štýlom. Stretli sme tam veľa úprimných a vďačných ľudí, ktorí nám vyčarili úsmev na tvári.

              Keďže tento projekt nesie názov – MODERNÝ UČITEĽ, podstatou je teda prínos nových edukačných technológií do výchovno-vzdelávacieho procesu. Vďaka Európskym fondom, ktoré financujú tento projekt sme nakúpili nové didaktické a robotické pomôcky pre naše deti, vďaka ktorým sa bude rozvíjať ich pamäť myslenie, predstavivosť, orientácia v priestore a mnoho ďalších kognitívnych procesov.                                                                                                                                                                                         Mgr. Katarína Vrabcová, Alžbeta Žmijáková

            • Obvodné kolo vo florbale

            • Dňa 21.4. 2022 sme sa so žiakmi 6. - 9. ročníka zúčastnili obvodného kola florbalu, ktorý sa konal v Nižnej. Turnaj sa hral systémom každý s každým. Na turnaji sme odohrali celkovo 3 zápasy so ZŠ s MŠ Nižná, ZŠ s MŠ Zuberec, ZŠ M. Medveckej Tvrdošín. Na turnaji sme obsadili 4 miesto. 

              Školu reprezentovali: Samuel Žmiják, Jozef Katreník, Jurina Marián, Matej Taraj, Ivan Štefánek, Adrián Kurátor, Dávid Gajdoš,Oliver Dubeň, Tomáš Klimek, Alex Žák

                                                                                                                                                 Mgr. Mário Seman

            • Dejepisná olympiáda - krajské kolo

            • Dňa 22. marca 2022 sa uskutočnilo (online) krajské kolo 14. ročníka Dejepisnej olympiády, na ktorej našu školu reprezentovali dvaja žiaci z 9.A, víťazi okresného kola, Márián Jurina a Mária Šveláňová Najviac sa darilo Márii Šveláňovej, ktorá skončila ako úspešná riešiteľka na 15. mieste. Márii aj Mariánovi sa chcem osobne i v mene našej školy veľmi pekne poďakovať za úspechy a účasť na Dejepisných olympiádach, počnúc šiestou triedou.                                                                                                 Mgr. Paulína Škerdová